wtorek, 11 czerwca 2013

Tarta z włoskim akcentem

Tarta ma to do siebie, że lubi wszystko czym się ją wypełni. Nie pogardzi owocami ani warzywami czy nawet mięsem. Jest czasem słodka, a czasem słona. Uniwersalność to jej główna zaleta. 

Mi przyszła ochota na wersję z warzywami. Zrobiłam tartę w klimacie włoskim, czyli z pomidorami z dużą ilością mozzarelli i cheddara. Z wyglądu przypomina mi ciasta, które piekł główny bohater z serialu Pushing Daisis (jak ktoś nie widział, to polecam!). To wywołało sentymentalne odczucia, bowiem swego czasu oglądałam go nałogowo. Przy okazji mogłam popatrzeć na pyszne wypieki, a dzięki temu poprawić sobie nastrój i trochę się pośmiać - serial momentami bywał zabawny.

By podkreślić włoski charakter tarty dodatkowo posypałam ją bazylią. Jeśli macie zamiar przyrządzić ją tylko dla dwóch osób, to z pewnością dużo zostanie na drugi dzień, co jest plusem. Następnego dnia jest jeszcze lepsza : ) 
W mojej kuchni na pewno zawita jeszcze wiele razy. Mam nadzieję, że Wam też zasmakuje. Miłego próbowania!








Tarta z pomidorami i serem

Składniki na 4 porcje:

Ciasto kruche:
250 g mąki pszennej
150 g zimnego masła
1 łyżeczka soli
1 jajko

Nadzienie:
800 g - 1 kg pomidorów  
125 g sera mozzarella
125 g żółtego sera np. cheddar
2 jajka
śmietanka kremowa 30%
2 łyżeczki suszonego oregano
sól morska i świeżo zmielony czarny pieprz

Ciasto kruche
Mąkę przesiać na stolnicę lub blat kuchenny usypując wzgórek. Zrobić w nim wgłębienie, dodać pokrojone w kosteczkę masło, sól oraz wbić jajko. Zagarniać palcami mąkę do środka, rozcierając ją z masłem. Szybko połączyć składniki w kulę, zawinąć w folię i włożyć do lodówki na godzinę. Formę na tartę o średnicy 24 cm dokładnie posmarować masłem.
Odkroić 1/3 ciasta i włożyć je z powrotem do lodówki. Resztę rozwałkować na podsypanej mąką stolnicy na placek o średnicy większej niż średnica formy i przenieść je do formy. Ciastem wyłożyć dno i boki formy. Spód podziurkować widelcem, wstawić do lodówki na pół godziny do czasu aż ciasto się schłodzi i zesztywnieje.
Piekarnik nagrzać do 190 stopni. Formę z ciastem (dno i boki) okryć folią aluminiową. Na wierzch wysypać suchą fasolę lub ryż, ewentualnie inne obciążenie, rozprowadzić je równomiernie po całej powierzchni tarty. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez 15 minut, następnie usunąć folię wraz z obciążeniem i piec przez kolejne 13 minut na lekko złoty kolor. Wyjąć z piekarnika.

Nadzienie
Pomidory włożyć na kilkanaście sekund do garnka z wrzącą wodą, wyjąć, obrać ze skórek, pokroić na ćwiartki. Sery zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Do szklanki o pojemności 250 ml wbić jajka i uzupełnić śmietanką kremową 30%. Dodać sól, świeżo zmielony czarny pieprz, oregano, roztrzepać na jednolitą masę, następnie wymieszać z tartymi serami.

Piekarnik nagrzać do 180 stopni. Resztę ciasta z lodówki rozwałkować na cienki placek, wyciąć z niego  paski. Na upieczony spód wyłożyć pomidory, wolne przestrzenie uzupełnić masą z jajek i sera, przykryć paskami z ciasta. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez około 25 minuty, aż masa serowa się zetnie.

Przepis od Pani Asii z Kwestii Smaku.

Smacznego! : ) 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz